Review
BibTex RIS Cite

KLARNETİN ÜÇÜNCÜ OKTAV “LA-Sİ- DO” SESLERİNİN DOĞRU ÇIKMASINI HEDEFLEYEN ÇALIŞMA ÖNERİLERİ

Year 2023, Volume: 6 Issue: 1, 411 - 423, 30.04.2023
https://doi.org/10.55666/folklor.1229916

Abstract

Bu çalışma, klarnet öğretiminde karşılaşılan “La-Si-Do” seslerinin kolay ve rahat çıkmasını sağlayan altı çalışma önerisi ve iki eser çalışması hazırlanarak ortaya konmuştur. Çalışma da bahsi geçen notaların seçilmesindeki en büyük etkenlerden biri klarneti üflediğimizde doğru ve düzgün olmayan seslerin ortaya çıkmasıdır. Alttan çıkan kalın sesin (doğru olmayan ses) düzeltilebilmesi için bu çalışmanın gerekli olduğu düşünülmüştür. Özellikle seslere yeni başlayan kişiler bu sesleri halletmeden bir sonraki oktavdaki seslere geçmesi oldukça zor olacaktır. Her çalışma önerisi, bir sonraki aşamayı da hazırlayıp genel tekrarlarla pekiştirilmesi amaç edinilmiştir. Sesleri temizlemek ve doğru entonasyonda çıkışını sağlayabilmek için seslere uygun çalışma önerisi, etüt ve egzersiz yapmanın çözümü kolaylaştıracağı saptanmıştır. Çalışma önerilerini de yaparken, kişi ya da kişilerin yazılan eserleri çalışırken daha rahat çaldığını ve seslerin daha temiz olduğu gözlenmiştir. Bu çalışma da amaç istenen notaların daha kısa zamanda daha verimli, doğru ve çözüm odaklı olmasıdır. “La-Si-Do” seslerini çözümlerken aynı zamanda nüans-tını ve ton kontrolünü sağlamak adına nüans farklarının ayrımını da belirgin bir şekilde yapılması istenmiştir. Böylelikle sadece belirtilen sesleri halletmenin yanı sıra tiz seslerdeki ton kontrolü de sağlanmış olacaktır. Beynin birkaç noktada düşünmesini hedefleyerek oto kontrol sisteminin sadece “La-Si-Do” seslerini değil aynı zamanda bir bütün halinde ( pasaj-ton-nüans- entonasyon - artikülasyon vb.) incelenmesi de hedeflenmiştir. Makalede belirtilen seslerde sorun yaşayan ve yaşayacak olan kişi ya da kişilerin izlemesi gereken çalışma önerileri etüt ile zenginleştirilecek biçimde tasarlanmıştır. Etüt, eser, sonat ve konçerto vb. çalışmalarında yol haritası doğru bir şekilde ve rutin olarak tekrarlandığında “La-Si-Do” seslerinde sorun yaşanmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • BAERMANN, C. (1864). Klarinetten Schule. Germany: Edition 502.
  • CASADONTE, D.J. (1995). The Clarinet Reed an Introductiontoits Biology, Chemistry, and Physics. Doctor of Musical Arts in the School of Music Electronic Theses: The Ohio State University.
  • COELHO, V. ve POLK, K. (2006). Instrumental Music: Cambridge University Press.
  • ÇELİK, A. (2018). Bir Nefesle Klarnet. Edirne: Ceren Yayıncılık.
  • ÇOTUKSÖZEN, Y. (1992). Dil ve Edebiyat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • DANGAIN, G. (1707). L’A.B.C. Du Jeune Clarinetiste: France.
  • FERİDUNOĞLU, L. (2004). Müziğe Giden Yol. İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • GLEZAROVA, M. (2016). Aspects of Yankelevich’s Teaching Methods. New York: Oxford University Press.
  • HOEPRICH, E. (2008). The Clarinet. London: Yale University Press.
  • LANKOVSKY, M. (2016). Introduction: Yuri Yankelevichandthe Russian Violin School. New York: Oxford University Press.
  • LAUTZENHEISER, T. vd. (1999). Essential Elements 2000: Hal Leonard Corporation. ISBN 97806344003141.
  • LAWSON, C. (2000). The Early Clarinet a Practical Guide. United Kingdom: Cambridge University
  • ÖNDER, Ş. (2005). Klarnetin Tarihsel Gelişimi, Repertuvarı ve Orkestradaki Önemi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZEN, N.S. ve ALBUZ, A. (2017). “Flüt Eğitiminde Ton Kavramının İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi NWSA Fine Arts Dergisi, C.12 S.2, 52-63.
  • ÖZMENTEŞ, S. (2005). “Müzik Eğitiminin Boyutları ve Çalgı Eğitimi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 6, S.9, 89-98.
  • ROZANOV S. (2014). Clarinet Tutor: Rusya.
  • SINDIR, E. (2016). “Klarnet Üfleme Yönteminde Karşılaşılan Problemler ve Çözümleri”. Sanat ve Tasarım Dergisi, S.2, 140-149.
  • TURGUT, Y. (2014). Verilerin Kaydedilmesi, Analizi, Yorumlanması: Nitel ve Nicel Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • YERLİKAYA, G. (2019). Pisagor, Just ve Tampere Ses Sistemlerinin Keman Eğitimcileri Tarafından Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Year 2023, Volume: 6 Issue: 1, 411 - 423, 30.04.2023
https://doi.org/10.55666/folklor.1229916

Abstract

References

  • BAERMANN, C. (1864). Klarinetten Schule. Germany: Edition 502.
  • CASADONTE, D.J. (1995). The Clarinet Reed an Introductiontoits Biology, Chemistry, and Physics. Doctor of Musical Arts in the School of Music Electronic Theses: The Ohio State University.
  • COELHO, V. ve POLK, K. (2006). Instrumental Music: Cambridge University Press.
  • ÇELİK, A. (2018). Bir Nefesle Klarnet. Edirne: Ceren Yayıncılık.
  • ÇOTUKSÖZEN, Y. (1992). Dil ve Edebiyat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • DANGAIN, G. (1707). L’A.B.C. Du Jeune Clarinetiste: France.
  • FERİDUNOĞLU, L. (2004). Müziğe Giden Yol. İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • GLEZAROVA, M. (2016). Aspects of Yankelevich’s Teaching Methods. New York: Oxford University Press.
  • HOEPRICH, E. (2008). The Clarinet. London: Yale University Press.
  • LANKOVSKY, M. (2016). Introduction: Yuri Yankelevichandthe Russian Violin School. New York: Oxford University Press.
  • LAUTZENHEISER, T. vd. (1999). Essential Elements 2000: Hal Leonard Corporation. ISBN 97806344003141.
  • LAWSON, C. (2000). The Early Clarinet a Practical Guide. United Kingdom: Cambridge University
  • ÖNDER, Ş. (2005). Klarnetin Tarihsel Gelişimi, Repertuvarı ve Orkestradaki Önemi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZEN, N.S. ve ALBUZ, A. (2017). “Flüt Eğitiminde Ton Kavramının İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi NWSA Fine Arts Dergisi, C.12 S.2, 52-63.
  • ÖZMENTEŞ, S. (2005). “Müzik Eğitiminin Boyutları ve Çalgı Eğitimi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 6, S.9, 89-98.
  • ROZANOV S. (2014). Clarinet Tutor: Rusya.
  • SINDIR, E. (2016). “Klarnet Üfleme Yönteminde Karşılaşılan Problemler ve Çözümleri”. Sanat ve Tasarım Dergisi, S.2, 140-149.
  • TURGUT, Y. (2014). Verilerin Kaydedilmesi, Analizi, Yorumlanması: Nitel ve Nicel Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • YERLİKAYA, G. (2019). Pisagor, Just ve Tampere Ses Sistemlerinin Keman Eğitimcileri Tarafından Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Diğer
Authors

Anıl Çelik 0000-0003-0152-5581

Early Pub Date April 27, 2023
Publication Date April 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Çelik, A. (2023). KLARNETİN ÜÇÜNCÜ OKTAV “LA-Sİ- DO” SESLERİNİN DOĞRU ÇIKMASINI HEDEFLEYEN ÇALIŞMA ÖNERİLERİ. Folklor Akademi Dergisi, 6(1), 411-423. https://doi.org/10.55666/folklor.1229916